Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.08.2016 20:51 - Защо крадат децата?
Автор: krumkrumov Категория: Други   
Прочетен: 1244 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 05.08.2016 21:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Защо крадат децата?
image


Дребните кражби и малките лъжи са присъщи за децата. Нещо повече, децата, които умеят да използват лъжи показват и по-висок коефициент на интелигентност. Когато става дума за кражби, било то и тип „джебчийство“, можем да намерим различни причини за това – бунтуване, глад, неустоимото желание за притежание на нещо забранено и дори липса на разбиране на това кое е чуждо и кое мое. Работата ми с една първокласничка, Маги, обаче, ми даде съвсем различен поглед върху детските кражби. 

Тя беше от ромски произход и в семейството ѝ кражбите не бяха чужди. Дори една от по-големите ѝ сестри излежаваше "присъда“ в поправително училище. Маги започна с малки, едва забележими „присвоявания“ на неща, които на пръв поглед нямаха особена стойност. С учителката ѝ и с някои от менторите опитахме да не сме настоятелни – говорихме ѝ за кражбите по принцип, за личната собственост и т.н. Но маги продължи да краде най-различни неща и старателно да се прикрива. Обикновено ставаше дума за предмети от чиновете на съучениците ѝ – моливи, химикалки, бои и дори тетрадки (въпреки, че те бяха надписани). В един момент се стигна до там, че дамските чанти на персонала не бяха в безопасност, когато никой не наблюдаваше Маги.  Междувременно ментори, учители и други възрастни станаха по-директни към Маги и ѝ обясняваха, че знаят, че тя краде и я молят да спре. Тук искам да вметна, че сестрата на Маги беше Рада (виж „Клюкарката“). Подобно на кака си, която искаше, но не успяваше да спре своето клеветене, Маги ми разказваше, че ѝ е трудно да спре да краде. Това ме накара да се замисля по-задълбочено за нещата, които Маги присвояваше. Наистина, на пръв поглед това бяха незначителни предмети. Моливът на Кирил, тетрадката на Дени, някоя дрешка на кака ѝ. Но между тях имаше нещо общо. 

Ще се върна малко назад, за да спомена, че Маги обичаше да е център на внимание. И то много. Наистина много. В началото на учебната година тя впечатляваше всички с ентусиазма си за пеене, танци и с това колко е чаровна. Не след дълго, обаче, репертоарът ѝ се изчерпа и изведнъж всички започнаха да са по-добри в нещо от нея. Кирил бързо стана отличника на класа и гордост за училището, Дени, с която бяха първи приятелки, демонстрираше невероятно старание и постоянство, като освен това почти никога не мрънкаше. Кака ѝ започна да открива женствеността си, да се замисля за външния си вид, за поведението си и скоро започна да получава комплименти, каквито самата Маги искаше да чува за себе си. Едва след като си дадох сметка за всичко това успях да видя отвъд кражбите ѝ. Тя не искаше предметите, искаше да прилича на тези, от които ги взимаше. Искаше да е умна като Кирил и затова му взимаше моливите и химикалите. Искаше да бъде добра ученичка като Дени и затова често опитваше да ѝ вземе учебник или тетрадка. Тя трябваше да е хубавицата, затова крадеше дрехите на сестра си. Малкото момиченце преживяваше своеобразна криза на идентичността. 

Проучих проблема с детските кражби. Оказа се, че те често имат нематериални мотиви. Обикновено са свързани именно с това децата да покажат (пред себе си или пред другите) кои са те всъщност. Кражбите, които се случват удома или на място, където детето прекарва много време и би следвало да се чувства „в свои води“, като класната стая например, показват, че детето може би не чувства, че принадлежи там. 

Маги не просто учеше в училището, но тя и живееше в пансиона. Това беше нейния дом пре голяма част от годината и това, че тя не се чувстваше част от него ѝ оказваше влияние. От друга страна тя не усещаше себе си като достатъчно интересна, значима или успешна. С това изцяло ново обяснение на проблема с кражбите на Маги успяхме да тръгнем в по-добра посока. Започнах да ѝ предлагам варианти, с които да заявява себе си по начини, които ѝ харесват, които са част от нея самата. Поговорих с менторите и учителите ѝ за това, че тя не чувства, че принадлежи тук, за да ѝ помогнем заедно да се почувства на мястото си. 

Всичко това даде своя резултат и много повече. Кражбите намаляха драстично, но което беше по-интересно, малката Маги започна да разбира себе си по-добре. Започна да изследва интересите си, да опитва нови неща, осмели се да повярва, че ученето не е толкова трудна и непосилна за нея задача. Причината за „лошите постъпки“ не винаги са „лоши“ мисли и пориви.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: krumkrumov
Категория: Други
Прочетен: 23671
Постинги: 10
Коментари: 2
Гласове: 7
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031